woensdag 9 april 2014

Sport en ik

Pas geleden konden we met trots melden dat Anna Krýsová een mooie vertaling van een lied gemaakt had. Nu kunnen we van een talentvolle schrijfster een kort verhaal presenteren. De tweedejaars studente Pavlína Riedlová heeft voor de cursus taalverwerving het onderstaande verhaaltje geschreven.

Sport en ik

Toen ik jong en kleiner was, ging het in de relatie tussen mij en sport over de stijl. Ik, groene paraplu, minirok en lila loopfiets. Maar dat is verleden tijd, nu sport ik meestal in mijn pyjama. ’s Ochtends train ik ongeveer een half uur. Het is een goede manier om wakker te worden, hoewel sommigen hun dag liever met een sprint beginnen om een tram te halen, maar ik ben om negen uur een luie renster. Ik prefereer veertig minuten naar school te lopen dan drie minuten naar de halte te rennen.
Lopen is mijn hobby. Ik ben geen lid van de Tsjechische Toeristen Club, maar ik houd van lange wandeltochten, die door de bergen voeren. Men gaat soms naar beneden en meestal naar boven. Er zijn veel mooie uitzichten in de bergen, maar het is meestal erg mistig. Hoewel de Club veel afdakjes heeft gemaakt, bevinden ze zich nooit vlakbij als het regent. Ten slotte zijn de mooie kroegjes in schilderachtige dorpjes meestal gesloten, als men om zeven uur naar het dorpje komt. Ondanks dat houd ik meestal van wandelen. Alleen in één geval vind ik wandeltochten niet leuk en het is, als ik met mijn vader loop. Onder de hoogste berg zegt hij altijd iets tussen een pijnlijke vraag en een bevel: “Kan je deze heuvel in gestrekte draf oplopen?”
Mijn ouders hebben meestal pijnlijke opmerkingen. Ik houd me een half jaar met zwemmen bezig. Ik zwom drie keer per week en het was geen ploeteren in het water. Ik zwoegde tegen het water in, zette mijn haren in gechloord water en gaf veel geld aan maandkaarten uit. Ik was trots op mijzelf. Op een zomeravond kwam mijn moeder naar mij en zei: “Je hebt armen als een kerel.” Sedertdien heb ik nooit meer gezwommen.
Pavlína Riedlová

Geen opmerkingen:

Een reactie posten