Hedvika Schwarzová
Het fenomeen van de verkiezing van Het woord van het jaar is in de jaren 90
in Amerika begonnen. Het idee ontstond op basis van de verkiezing van de Man van het Jaar van het Amerikaans
tijdschrift Time die jaarlijks wordt
gekozen. Het waren niet alleen maar mensen, ideeën of wetenschappers die invloed
op het hedendaags leven hebben. Hoewel we het niet hoeven te merken, zijn het ook
woorden die elk jaar bij verschillende gelegenheden ontstaan. Het zijn nieuwe
woorden, oude woorden die een nieuwe betekenis krijgen of woorden die wij zelf
verzinnen. Onze creativiteit heeft uiteindelijk geen grenzen en taal is een
perfecte manier om daar uitdrukking aan te geven.
Het woord van het jaar beschrijft een actueel, belangrijk en het meest
gesproken thema van een bepaald jaar en bovendien is het woord bijna altijd
heel interessant wat de woordvorming betreft. Volgens de uitslagen van de
verkiezing in Nederland kunnen we natuurlijk ook de grote invloed van het
Engels merken. In 2013 is in Groot Brittannië, Nederland, België en ook in
Tsjechië en andere Europese landen het woord selfie de winnaar geworden. Nu, in 2015, kunnen we in Nederland een bijzondere manier
van vernederlandsing zien. Het Engels woord selfie
heeft nu concurrentie van een echt Nederlands woord - zelfje! Op dezelfde manier is het Engels woord flashmemory flashgeheugen
en later nog flitsgeheugen geworden.
Zo’n Engels woord lijkt eerst heel populair te zijn, maar na een aantal jaar
komt er concurrentie van Nederlandse woorden. Dat vind ik een ontzettend mooie
manier hoe mensen willen laten zien dat de taal van hen is.
Volgens de resultaten van 2015 in Groot
Brittannië lijkt het dat de communicatie ook een helemaal verschillende vorm zal
volgen. Oxford Dictionaries Word of the
Year 2015 is een emoticon geworden! Het huilen van het lachen
gevoelensteken dat in veel sms-jes en mailtjes wordt gebruikt is gekozen als
het ‘woord’ dat het best emotie en stemming reflecteert. Als ik naar de andere
woorden van de Britse TOP 10 kijk, vind ik het jammer dat nieuwe creatieve
woorden als sharing economy, they of lumersexual minder aandacht hebben getrokken dan een lachend
gezichtje met tranende ogen.
Uiteindelijk maakt het niet uit of er een woord of een
emoticon de winnaar is. Als je naar de woorden van de voorafgaande jaren kijkt,
zoals bijvoorbeeld tuigdorp of frietchinees, worden ze volgens de
taalwetenschappers nier zo veel meer gebruikt. Het maakt ook eigenlijk niet uit
of het woord na de verkiezing vaak of minder vaak wordt gebruikt. De bedoeling
van de verkiezing is om aan de hand van neologismen of oude woorden een beeld
van de gebeurtenissen van een bepaald jaar te geven. Wie weet of mensen over
een jaar of vijf het woord sjoemelsoftware
zullen gebruiken en de affaire rond de Duitse autofabrikant Volkswagen zich nog
herinneren? Of we een kraamkost als
cadeau voor een pas bevallen moeder en haar gezin zullen geven? Niemand weet
het.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten