Zomercursus Gent
2016
Diversiteit in
praktijk
Lukáš Vítek
De Taalunie Zomercursus Nederlands heeft dit jaar
een nieuwe formule gekregen, namelijk Taal,
cultuur en beroep. Onafhankelijk van jouw niveau Nederlands mocht je één
van de vier trajecten kiezen: 1) media / politiek / diplomatie, 2) kunst / literatuur / cultuur, 3) vertalen / uitgevers /
bedrijfswereld, 4) taalkunde / literatuurwetenschap / didactiek.
Dat betekent niet dat ook
een beginner aan deze cursus zou mogen deelnemen, hoor.
De minimumeis was dat
iedere deelnemer tenminste over kennis van het Nederlands beschikte op
B1-niveau. Al moest iedereen een voorlopige toets Nederlands halen, was het in de
praktijk een beetje anders. Het is heel logisch dat niet iedereen vloeiend Nederlands
spreekt. Geleerdheid komt niet aanwaaien, toch? Dat maakte deze zomercursus ook
interessant. Enige cursisten schrijven in hun artikel dat het Nederlands
verbindt. Deze uitspraak past heel goed bij de Zomercursus Gent. Studenten uit
vier continenten kwamen allemaal samen in Gent om daar het Nederlands te
oefenen. Gedurende de zomercursus
communiceerden de cursisten in het Nederlands met elkaar, niet in het Engels. Wat bijzonder, zeg!
Interculturele communicatie in theorie
In Gent ontstond zo een internationale gemeenschap. De
gemeenschap van studenten Nederlands. ‘Internationaal’ is inderdaad een andere
uitdrukking voor ‘intercultureel’. Het is geen toeval dat twee lezingen, die we
kregen, gingen over interculturele communicatie. Muriel Waterlot besprak
verschillende dimensies van cultuur, terwijl Sibo Kanobana het meer over het
multiculturalisme had. Het multiculturalisme behandelt het omgaan met andere
culturen.
Interculturele communicatie wordt gekoppeld aan
cultuurverschillen. De onderzoeker Geert Hoofstede (*1928) onderscheidt vijf
cultuurverschillen of culturele dimensies: a) machtafstand, b) individualisme
vs. collectivisme, c) mannelijke waarden vs. vrouwelijke waarden, d) onzekerheidsvermijding en tenslotte e)
kortetermijn- en langetermijngerichtheid.
Interculturele communicatie in de praktijk
De zomercursisten konden inderdaad de cultuurverschillen
in de praktijk beleven. Chinese studenten hebben bijvoorbeeld een ander idee
van beleefdsvormen dan mensen uit het Westen. Toen we met een Chinees meisje
een klaslokaal binnenkwamen, was het altijd het Chinese meisje dat de deur
openhield en wachtte totdat alle andere studenten binnen waren. En dat is niet
alles, ze boog zelfs voor ons! Dit is de Westerse cultuur volstrekt
onvoorstelbaar.
Hoe kunnen we het gedrag van het Chinese meisje met
behulp van Hoofdstedes theorie uitleggen? Uit het gegeven voorbeeld blijkt dat
Chinezen een ander concept van respect hebben. Dit is te verklaren door wat
Hoofdstede ‘machtafstand’ noemt. China is namelijk een land met een autoritair
regime. Dat betekent dat daar grotere machtafstand tussen mensen is dan in
bijvoorbeeld Nederland of Zweden. Een Chinese docent is een echte autoriteit en
marxisme wordt aan Chinese universiteiten aangenomen zonder dat het wel eens
ter discussie wordt gesteld.
Ook een Zweeds meisje woonde de zomercursus bij. Zij
verschilde wezenlijk van de Chinese studente. Zweden is het land met de
kleinste machtafstand tussen mensen ter wereld. De Zweedse maatschappij is
gebaseerd op een zo groot mogelijke gelijkwaardigheid. Dit is zichtbaar vooral
in de omgang tussen vrouwen en mannen. In Zweden wacht de man niet bij de deur
totdat de vrouw binnenkomt. Als hij haar toch de deur opendoet, beschouwt de
vrouw het als een bepaalde vernedering. Want hij duidt als het ware aan alsof
mannen en vrouwen niet gelijk zijn.
Ideale
communicatie
Hoe moeten we dan met andere culturen omgaan? Is het
beter om de gewoontes van ons eigen land te houden of is het beter om je aan te
passen aan andere culturen? De onderzoeker Sibo Kanobana gaf ons enkele nuttige
tips, waaronder a) wees jezelf, b) sta open voor verschillen en vooral c) werk met
de effecten van jouw communicatie, niet met je bedoelingen.
In eerste instantie is het dus noodzakelijk aan jouw
eigen cultuur te reflecteren. Cultuur is namelijk als een gletsjer: het
hoofddeel ervan is niet zichtbaar. Het geldt voornamelijk voor leden van die
cultuur, en pas daarna voor buitenstaanders! En andere culturen dan? “Er is
geen methode, alleen aandacht,” zegt Edwin Hoffman.
ankelijk van jouw niveau Nederlands mocht je één
van de vier trajecten kiezen: 1) media / politiek / diplomatie, 2) kunst / literatuur / cultuur, 3) vertalen / uitgevers /
bedrijfswereld, 4) taalkunde / literatuurwetenschap / didactiek.
Dat betekent niet dat ook
een beginner aan deze cursus zou mogen deelnemen, hoor.
De minimumeis was dat
iedere deelnemer tenminste over kennis van het Nederlands beschikte op
B1-niveau. Al moest iedereen een voorlopige toets Nederlands halen, was het in de
praktijk een beetje anders. Het is heel logisch dat niet iedereen vloeiend Nederlands
spreekt. Geleerdheid komt niet aanwaaien, toch? Dat maakte deze zomercursus ook
interessant. Enige cursisten schrijven in hun artikel dat het Nederlands
verbindt. Deze uitspraak past heel goed bij de Zomercursus Gent. Studenten uit
vier continenten kwamen allemaal samen in Gent om daar het Nederlands te
oefenen. Gedurende de zomercursus
communiceerden de cursisten in het Nederlands met elkaar, niet in het Engels. Wat bijzonder, zeg!
Interculturele communicatie in theorie
In Gent ontstond zo een internationale gemeenschap. De
gemeenschap van studenten Nederlands. ‘Internationaal’ is inderdaad een andere
uitdrukking voor ‘intercultureel’. Het is geen toeval dat twee lezingen, die we
kregen, gingen over interculturele communicatie. Muriel Waterlot besprak
verschillende dimensies van cultuur, terwijl Sibo Kanobana het meer over het
multiculturalisme had. Het multiculturalisme behandelt het omgaan met andere
culturen.
Interculturele communicatie wordt gekoppeld aan
cultuurverschillen. De onderzoeker Geert Hoofstede (*1928) onderscheidt vijf
cultuurverschillen of culturele dimensies: a) machtafstand, b) individualisme
vs. collectivisme, c) mannelijke waarden vs. vrouwelijke waarden, d) onzekerheidsvermijding en tenslotte e)
kortetermijn- en langetermijngerichtheid.
Interculturele communicatie in de praktijk
De zomercursisten konden inderdaad de cultuurverschillen
in de praktijk beleven. Chinese studenten hebben bijvoorbeeld een ander idee
van beleefdsvormen dan mensen uit het Westen. Toen we met een Chinees meisje
een klaslokaal binnenkwamen, was het altijd het Chinese meisje dat de deur
openhield en wachtte totdat alle andere studenten binnen waren. En dat is niet
alles, ze boog zelfs voor ons! Dit is de Westerse cultuur volstrekt
onvoorstelbaar.
Hoe kunnen we het gedrag van het Chinese meisje met
behulp van Hoofdstedes theorie uitleggen? Uit het gegeven voorbeeld blijkt dat
Chinezen een ander concept van respect hebben. Dit is te verklaren door wat
Hoofdstede ‘machtafstand’ noemt. China is namelijk een land met een autoritair
regime. Dat betekent dat daar grotere machtafstand tussen mensen is dan in
bijvoorbeeld Nederland of Zweden. Een Chinese docent is een echte autoriteit en
marxisme wordt aan Chinese universiteiten aangenomen zonder dat het wel eens
ter discussie wordt gesteld.
Ook een Zweeds meisje woonde de zomercursus bij. Zij
verschilde wezenlijk van de Chinese studente. Zweden is het land met de
kleinste machtafstand tussen mensen ter wereld. De Zweedse maatschappij is
gebaseerd op een zo groot mogelijke gelijkwaardigheid. Dit is zichtbaar vooral
in de omgang tussen vrouwen en mannen. In Zweden wacht de man niet bij de deur
totdat de vrouw binnenkomt. Als hij haar toch de deur opendoet, beschouwt de
vrouw het als een bepaalde vernedering. Want hij duidt als het ware aan alsof
mannen en vrouwen niet gelijk zijn.
Ideale
communicatie
Hoe moeten we dan met andere culturen omgaan? Is het
beter om de gewoontes van ons eigen land te houden of is het beter om je aan te
passen aan andere culturen? De onderzoeker Sibo Kanobana gaf ons enkele nuttige
tips, waaronder a) wees jezelf, b) sta open voor verschillen en vooral c) werk met
de effecten van jouw communicatie, niet met je bedoelingen.
In eerste instantie is het dus noodzakelijk aan jouw
eigen cultuur te reflecteren. Cultuur is namelijk als een gletsjer: het
hoofddeel ervan is niet zichtbaar. Het geldt voornamelijk voor leden van die
cultuur, en pas daarna voor buitenstaanders! En andere culturen dan? “Er is
geen methode, alleen aandacht,” zegt Edwin Hoffman.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten